|
|
|
|
Psikometrik Testler: Sıkça Sorulan
Sorular
|
|
|
1. Test nedir?
2. Psikometri nedir?
3. Psikometrik testlerin -ölçme ve değerlendirme araçlarının- ana
nitelikleri nelerdir?
4. Psikometrik testlerde "güvenilirlik" nedir?
5. Psikometrik testlerde "geçerlilik" nedir?
6. Psikometrik testlerde "standardizasyon çalışması" nedir?
7. Yabancı kültürlerde geliştirilmiş testlerin Türkiye'de kullanımları
öncesinde neler yapılmalıdır?
8. Psikometri biliminin ve psikometrik testlerin tarihçesi nasıldır?
|
1. Test nedir?
|
Test bir
ölçme aracıdır. Ölçme, içinde bulunduğumuz fiziksel dünyanın canlı veya
cansız ögelerinin (birey ya da nesnelerin) özelliklerine belli kurallara
göre değer verme, bu özellikleri sayısallaştırma işlemidir.
Literatürde, ölçme araçlarına: test, ölçek, anket, profil, indeks, form,
envanter gibi adlar verildiği görülmektedir. Genel olarak, bunların
hepsinin aynı anlama geldiğini düşünebiliriz.
|
2. Psikometri nedir?
|
Psikometri,
"psikolojik kökenli ölçme ve değerlendirme" bilimidir ve
bireylerin psikolojik özelliklerine belli kurallara göre değer verme, bu
özellikleri sayısallaştırma çalışmalarını içerir.
İnsana ilişkin gözlediğimiz psikolojik özelliklerin (zihinsel süreçler,
yetenekler, davranışlar, vb.) ölçülmesine yönelik ölçeklerin
geliştirilmesi, bu özelliklerin ölçülmesi, bireyler arasında bu özellikler
açısından farkların ortaya konması psikometrinin araştırma, çalışma ve
hizmet alanlarıdır.
|
3. Psikometrik testlerin -ölçme ve değerlendirme
araçlarının- ana nitelikleri nelerdir?
|
Psikometrik
testler, temel psikometrik çalışmalara tabi tutulmuş ve psikometrik açıdan
yeterliliği ortaya konmuş ölçme araçlarıdır.
Bir test geliştirilirken güvenilirlik ve geçerlilik çalışmalarının
yapılması, testin hem yaptığı ölçmelerin tutarlı olduğunun ortaya konması
(güvenilirlik) hem de neyi ölçtüğünü iddia ediyorsa onu ölçtüğünün ortaya
konması, ve test uygulamasından elde edilecek ham puanların bir norm
grubuna göre karşılaştırılmasını sağlayacak standardizasyon çalışması temel
psikometrik çalışmalardır.
Bu üç temel çalışma, güvenilirlik, geçerlilik, ve standardizasyon çalışması
bir psikometrik test için olmazsa olmaz çalışmalardır.
|
4. Psikometrik testlerde "güvenilirlik"
nedir?
|
Güvenilirlik,
bir ölçme aracının, neyi ölçüyorsa bunu hep aynı şekilde ölçmesini
belirtir. Ölçme aracı, geçici içsel şartlardan veya dışsal şartlardan
etkilenmeden tutarlı bir şekilde aynı tespitleri yapabilmelidir.
Farklı güvenilirlik tipleri vardır: Test-tekrar test güvenlirliği, İçsel
tutarlılık güvenilirliği, Yarıya-bölüm güvenilirliği
a. Test-tekrar test güvenilirliği
Güvenilirliği tespit etmenin bir yolu, ölçme aracını yanıtlayan kişinin
ölçme aracı tekrar uygulandığında ölçme aracını aynı şekilde yanıtlayıp
yanıtlamadığını tespit etmektir. Test-tekrar test güvenilirliği, bir ölçme
aracını aynı gruba iki ayrı uygulamada verip sonra bu iki uygulamada elde
edilen puanların korelasyonunu hesaplayarak bulunur. Eğer puanlar
arasındaki korelasyon yüksekse ölçme aracının güvenilir olduğu kabul
edilir: ilk uygulamada olumlu (veya olumsuz) puanları olan kişiler ikinci
uygulamada da aynı şekilde olumlu (veya olumsuz) puanlara sahip
görülmüşlerdir.
b. İçsel tutarlılık güvenilirliği
İçsel tutarlılık, ölçme aracının ölçtüğünü varsaydığımız nitelikleri ölçen
sorularının kendi içlerinde ne kadar birbirleriyle ilişkili olduklarını, ne
kadar homojen bir soru grubu oluşturduklarını tespit eder. İçsel
tutarlılık, alfa katsayısı (Cronbach alfası) hesaplanarak bulunur. Alfa
katsayısı, ölçme aracındaki farklı soruların aynı niteliği ölçerken
birbirlerini ne kadar tamamladıklarını tespit eder. Bir ölçme aracında alfa
katsayısının hesaplanabilmesi için ilgili niteliği ölçen iki veya daha
fazla sorunun bulunması gereklidir. Bir tek soru alfa katsayının
hesaplanması için yeterli değildir. Birbirinden bağımsız olarak farklı
nitelikleri ölçen sorulardan oluşan ölçme araçlarında alfa katsayısı
hesaplanamaz.
c. Yarıya-bölüm güvenilirliği
Yarıya-bölüm güvenilirliği, bir ölçme aracını oluşturan soruların iki ayrı
gruba bölünüp bu iki ayrı soru grubu arasındaki korelasyonun tespit
edilmesini içerir. Bu yöntemle ölçme aracını oluşturan soruların hepsinin
aynı niteliği ölçüp ölçmedikleri test edilmiş olur. Eğer iki ayrı soru
grubu arasındaki korelasyon yüksekse ölçme aracının bütününün birbiriyle
yakından ilişkili sorulardan oluştuğu sonucuna varılır.
|
5. Psikometrik testlerde "geçerlilik"
nedir?
|
Geçerlilik,
bir ölçme aracının ölçmeyi planladığı özellikleri gerçekten ölçüyor olması
anlamına gelir. Bir ölçme aracı kişilik özelliklerini ölçtüğünü iddia
ediyorsa bunun bir yöntemle ispatlaması gerekir.
Farklı geçerlilik tipleri vardır: Tahminsel geçerlilik, Eş-zamanlı
geçerlilik, İçerik geçerliliği, Yapı geçerliliği
a. Tahminsel geçerlilik
Bir ölçme aracının geçerliliğini ortaya koymanın yollarından biri, bu ölçme
aracından alınan sonuçların bir bireyin belli bir görevi yapabilecek
yeteneği olduğunu veya belli bir şekilde davranacağını tahmin edebileceğini
ispatlamaktır.
b. Eş-zamanlı geçerlilik
Bir ölçme aracının geçerliliğini o ölçme aracını başka bilinen ve kabul
edilmiş ölçümlerle karşılaştırarak tespit edebiliriz. Örneğin, yeni bir
matematik tutum anketinin eş-zamanlı geçerliliğini, bu anketi ve bilinen ve
geçerliliği ispatlanmış bir anketi aynı gruba uygulayıp iki anketten alınan
sonuçların korelasyonuna bakarak ortaya koyabiliriz. Yeni anket ile kriter
ölçüt (bilinen anket) arasında yüksek bir korelasyon varsa yeni anketin
eş-zamanlı geçerliliğe sahip olduğunu söyleriz. Burada en önemli olan nokta
kriter ölçütün güvenilirliği ve geçerliliği ispatlanmış bir ölçüt
olmasıdır.
c. İçerik geçerliliği
Bir ölçme aracının geçerliliği, ölçme aracını oluşturan soruların
içeriğinin, ölçülmesi amaçlanan özellikleri doğru olarak temsil edip
etmediği ortaya konarak ispatlanabilir. Bu ispat çalışması, kişilik,
duygular ve davranışlarla ilgili teorileri ve o konuyla ilgili uzmanların
yorumlarını temel alır.
d. Yapı geçerliliği
Yapı geçerliliği ölçme aracının ölçtüğünü iddia ettiği teorik yapıyı
ölçtüğünün ispatlanmasını içerir. Yapı geçerliliğini ortaya koymanın
çeşitli yolları vardır:
i. Faktör analizi
Faktör analizi ile ölçme aracını oluşturan soruların kendi aralarında nasıl
kümelendikleri tespit edilir. Bulunan her faktörün (soru kümesinin) bir
teorik yapıyı temsil ettiği düşünülür.
ii. Madde analizi
Madde analizi ile ölçme aracını oluşturan soruların ölçme aracının toplam
puanına ne kadar katkıda bulundukları ve böylece ölçme aracının bütünüyle
ne derecede ilişkili oldukları tespit edilir. Yüksek ilişkililik ölçülen
teorik yapıyla bağlantının da yüksek olduğunu düşündürür.
|
6. Psikometrik testlerde "standardizasyon
çalışması" nedir?
|
Güvenilirlik
ve geçerlilik çalışmaları tamamlanmış bir ölçme aracının yaygın
kullanımının sağlanması, bu ölçme aracından elde edilen puanların
birey-birey, birey-grup, grup-grup karşılaştırmalarında kullanılabilmesi
için bir çalışma daha yapılmalıdır. Bu çalışma standardizasyon - norm
çalışmasıdır.
Bir ölçme aracından elde edilen puanlar göreceli puanlardır. Tek başlarına
bir anlam taşımazlar, çünkü sosyal bilimlerde mutlak bir sıfır noktası
yoktur. Bu bilimlerde yapılan ölçme çalışmalarının anlamlı olabilmesi için
bir karşılaştırma gereklidir. Bu karşılaştırmayı norm grubu sağlar.
Bir ölçme aracının norm tespiti amacıyla uygulandığı norm grubu
bireylerinin bu ölçme aracından aldığı puanların dağılımı bize norm sınır
değerlerini verir. Ölçme aracından belli sınırların altında, yakınında,
veya üstünde alınan puanlara düşük, orta, veya yüksek puan deriz.
Norm grubu dışından bir kişi aynı ölçme aracını uyguladığında, bu kişinin
aldığı ham puanı norm grubu puanı ile karşılaştırırız ve diğer kişilere
göre daha düşük, diğer kişilerle aynı düzeyde, veya diğer kişilerden daha
yüksek bir puan aldınız deriz.
Bir testten aldığımız puan bizim o norm grubuna göre göreceli konumumuzu
gösterir.
Bu bilgi, uygulanan bir ölçme aracından elde edilen puanların doğru
yorumlanmasında çok önemlidir. Bir kişilik testinde belli bir özellikte
aldığımız çok düşük bir puan bizde o özelliğin olmadığını değil, diğer
kişilere göre daha düşük düzeyde olduğunu söyler.
|
7. Yabancı kültürlerde geliştirilmiş testlerin
Türkiye'de kullanımları öncesinde neler yapılmalıdır?
|
Yabancı
kültürlerde geliştirilmiş testlerin Türkiye'de kullanımları öncesinde,
temel psikometrik çalışmalara tabi tutulmaları gereklidir. İlgili kültürde,
o testle ilgili birçok çalışma yapılmış olabilir ancak bu çalışmaların
Türkiye'de Türk örneklemlerle tekrarlanması testin doğru bir şekilde
kullanılabilmesi için bir ön şarttır.
Eğer yabancı bir kültürde geliştirilmiş bir test temel psikometrik
çalışmalara tabi tutulmazsa, testin vereceği sonuçların tutarlı olup
olmadığı (güvenilirlik), ölçtüğünü söylediği özellikleri ölçüp ölçmediğini
(geçerlilik) bilemeyiz. Türk örneklemlerde standardizasyon çalışması
yapılmamış ve Türk normları oluşturulmamış bir testin uygulanması
sonucunda, örneğin, test sonuçlarını şöyle yorumlamak durumunda
kalabiliriz: Sen İngilizlere göre daha dışadönüksün!!
|
8. Psikometri biliminin ve psikometrik testlerin
tarihçesi nasıldır?
|
Psikometri
ve psikometrinin temel kavramları ne zaman ve nasıl ortaya çıktı?
Psikometrik testlerin tarihçesi nasıldır? Bu sorular, bizim, 19.yy sonlarına
ve 20.yy başlarına dönmemizi gerektirir.
Bir dönemde tüm bilgiler felsefe geleneği altında ele alınıyordu. On
yedinci yüzyıldan itibaren, fiziksel ve doğal bilimler bu gelenekten
ayrıldılar ve bağımsız birer akademik disiplin haline geldiler. Sosyal bilimlerde
bu ayrılma süreci daha uzun sürdü ve ancak 19. yy'ın sonlarına doğru bu
bilimler felsefe geleneği içinden ayrılmaya ve ayrı birer akademik disiplin
haline gelmeye başladılar. Psikoloji ve psikolojik ölçme ve değerlendirme
de bu bilim dalları arasındadır.
Bilimin, ayırıcı niteliği, odaklandığı özelliklere ilişkin incelikli ve
kesin ölçme yapmasıdır. Psikoloji ve diğer sosyal bilimlerin felsefeden
ayrılması zihinsel, davranışsal, ve sosyal olayları ölçmeye yönelik
tekniklerin ve ölçme araçlarının geliştirilmesi ile olmuştur.
Adolphe Quetelet, Gustav Fechner, ve Francis Galton gibi bilim adamları,
19.yy'ın sonlarında sosyal ve psikoloji ile ilgili ölçme teorilerinin ve
metodolojilerinin temellerini attılar.
Adolphe Quetelt, "ortalama insan" kavramını geliştirmiş ve insan
toplulukları için doğum ve ölüm, evlilik, suç, intihar, ve diğer demografik
özelliklerle ilgili istatistik temelli araştırmalar gerçekleştirmiştir.
Bu tarihçe içinde, özellikle, G. Fechner'in zihinsel duyum süreçleriyle
dışsal uyaranlar arasındaki ilişkileri inceleyen çalışmaları, daha sonra
algılama, duygu, davranış, dikkat ve diğer psikolojik süreçlerle dışsal
uyaranlar arasındaki ilişkilerin araştırılmasına giden yolu açmıştır.
F. Galton, yetenekler ve diğer psikolojik olgular açısından bireyler
arasındaki farkların incelenmesine çok önemli katkılarda bulunmuş ve
psikolojik olguları incelemek için sorular içeren ilk ölçme formunu
tasarlayan ve uygulayan bilim adamı olmuştur.
Yıllara göre dönüm noktalarına bir göz atacak olursak:
1879 yılında W. Wundt, dünyadaki ilk psikoloji laboratuarını kurdu.
1887 yılında G. Fechner ilk psikolojik kanunu formüle etti.
1888 yılında J. M. Cattell bir test laboratuarı kurdu.
1905 yılında, ilk standardize edilmiş zeka testi olan "Binet-Simon
Intelligence Scale" yayınlandı. Bu test, 1908 yılında revize edildi,
1916 yılında da Stanford-Binet adı altında yeniden revize edilerek
yayınlandı. Bugün hala kullanılan temel zeka testlerinden biridir.
1918 yılında da ilk standardize edilmiş kişilik testi olan ve R. Woodworth
tarafından geliştirilmiş olan "Woodworth Personal Data Sheet"
yayınlandı ve Amerikan askerlerinin orduya alınırken, askeri hayatın
streslerine uyum sağlayıp sağlayamayacaklarının değerlendirilmesi
çalışmalarında kullanıldı. Bu test daha sonraki kağıt-kalem kişilik
testlerinin geliştirilmesine temel sağladı.
1921 yılında, dünyanın ilk test yayımlayan firması kuruldu: Psychological
Corporation.
1927 yılında, ilk kapsamlı mesleki ilgi testi olan ve E. K. Strong, Jr.
tarafından geliştirilmiş olan "Strong Vocational Interest Blank for
Men" yayınlandı.
F. Galton ve J. M. Cattell'le başlayan ve öncelikli olarak zihinsel
yeteneklerin (zeka, özel istidatlar/yetenekler, başarı) ölçülmesine
odaklanan test geliştirme akımı ardından kısa bir süre içinde, davranışın
yalnızca yetenekteki farklara dayalı olarak tahmin edilemeyeceği veya
açıklanamayacağı, motivasyon, duygu, ilgi, ve diğer duygulanımsal
özelliklerin de bireyin performansını ve tutumlarını tahmin etmeye
katkıları olacağı ortaya çıktı.
Bu tespit ve bulgular, çok yaygın ve kapsamlı test geliştirme
çalışmalarının başlangıcı oldu. Endüstri ve klinik psikoloji alanına
yönelik bir çok test geliştirildi.
Bu test geliştirme çalışmaları da, doğal olarak, testlerin güvenilirliği,
geçerliliği, ve testlerin kullanımının kişisel ve sosyal sonuçlarına
ilişkin kapsamlı tartışmaları başlattı.
|
|
|
|
|
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder